2023 Ifjúságért 2023 – Vasúttörténeti Évfordulók

2023 Ifjúságért 2023 – Vasúttörténeti Évfordulók

2023 Ifjúságért 2023 – Vasúttörténeti Évfordulók

150 éve készült az első hazai gyártású gőzmozdony és
100 éve indult el Magyarországon az első villamos mozdony

A Magyar Posta alkalmi bélyegkisívvel köszönt két 2023. évi vasúttörténeti évfordulót: 150 éve készült az első hazai gyártású gőzmozdony és 100 éve indult el Magyarországon az első villamos mozdony. A Magyar Posta a megvásárolt – két feláras bélyeget tartalmazó – kisívekből befolyó felár összegét, kisívenként összesen 150 Ft-ot az ifjúsági bélyeggyűjtés támogatására fordítja. A négy bélyegből álló alkalmi bélyegkisív 10.000 példányban, Benedek Imre grafikusművész tervei alapján a Pénzjegynyomda Zrt.-ben készült. Az újdonság 2023. április 4-től kapható

A MÁV első tehervonati gépei a Hatvan típusú III b. osztályú (később: 355 sorozat) voltak, amelyeket még a Magyar Királyi Államvasutak elődje, a Magyar Északi Vasút (MÉV) szerzett be és a MÁV további példányokat rendelt belőlük. 1873-ban megkezdődött a gőzmozdonyok hazai gyártása. Az első hazai normál nyomtávolságú fővonali gőzmozdony az osztrák licensz alapján 1873-ban gyártott III. osztály 108. pályaszámú mozdonya lett, amely a későbbi átszámozások során végül 1911-től a MÁV 335,001 pályaszámot kapta.
A MÁV V50 sorozat egy, a MÁV részére szállított kísérleti villamosmozdony volt. Kandó Kálmán érdeme, hogy az említett rendszer hátrányait sikeresen kiküszöbölte, előnyeit megtartva (korát megelőzve), ennek a fejlesztésnek az eredménye a V50-es sorozatszámú mozdony, valamint az, hogy az 50 Hz-es vontatás legelőször Magyarországon valósult meg. Forrás: wikipedia.org
Az alkalmi bélyegkisív címletein és az ívszélen az évfordulós mozdonyok láthatók. Az alkalmi borítékon a MÁV V50-es próbamozdony átalakitásának tervét tartalmazó műszaki rajz található. Az elsőnapi bélyegzésű alkalmi borítékon (FDC) található bélyegző lenyomatán a villamos mozdony egyik kerekének a stilizált rajza található.

Forrás: Posta