150 éve született Iványi Grünwald Béla - Béla Iiványi Grünwald was born 150 years ago

150 éve született Iványi Grünwald Béla - Béla Iiványi Grünwald was born 150 years ago

150 éve született Iványi Grünwald Béla kisív

Bélyeg megjelenés 2017. május 05.

A Magyar Posta alkalmi bélyeg kibocsátásával köszönti Iványi Grünwald Béla festőművész születésének 150. évfordulóját. Az újdonság négy bélyegképet tartalmazó kisív formátumban, Baticz Barnabás grafikusművész tervei alapján a Pénzjegynyomda Zrt.-ben készült 60 000 példányban. Május 5-től kapható.

ványi Grünwald Béla (1867. 5. 6. – 1940. 9. 24.) a magyar festészet meghatározó személyiségeinek egyike. Életműve három nagy periódusra oszlik: 1889-től 1909-ig a nagybányai művésztelep jellegzetes vonásai, míg az ezt követő periódusban stilizáló törekvések figyelhetők meg festményein, majd az 1920-as évek után az alföldi festők hatását magába ötvöző impresszionista jegyek jelennek meg képein.

A Somogy megyei Som határában levő Darázs-pusztán, hétgyerekes családban született. Iskoláit magántanulóként végezte Székesfehérváron, majd Budapestre került, és ott 1882-ben a Mintarajziskolába járt, ahol Székely Bertalan tanítványa volt. Az iskola befejezését követően számos nagy elődjéhez hasonlóan külföldön tanult: 1886-ban rövid ideig Münchenben, majd 1887-ben Párizsban a Julian Akadémián szerzett új ismereteket. 1889-től szerepelt kiállításokon, első jelentős képe az 1890-ben festett Isten kardja c. festmény volt, aminek ihletőjéül az Attila eredetmonda szolgált.

1892-ben Ferenczy Károllyal visszatért Münchenbe, ahol Hollósy Simon köréhez csatlakozott. 1893-ban festette a Nihilisták sorsot húznak című nagyszabású zsánerképét, amit ma a debreceni Déri Múzeumban őriznek. A millenniumi kiállításra készült hatalmas képe, a Tatárjárás után.

A nagybányai művésztelep egyik alapítója és tanára volt. Az itt készült képein a plein air problémájával foglalkozott, művészetére főleg Ferenczy Károly hatott. Vezetéknevét ekkor egészítette ki az Iványi előtaggal. Képei közül kiemelkedik a Holdfelkelte (1896), a derűs hangvételével a legszebb magyar tájképek közé tartozó Itatás (1902) és a Tavaszi kirándulás (1903). 1907-től elfordult a nagybányai szigorú természetelvűségtől, és addigi munkáit dekoratív, stilizáló, szecessziós kísérletek váltották fel. 1909-ben már nagyszabású képpel – a Vendégség című kompozícióval – jelent meg.

Nagybánya után 1907-ben Kecskemétre költözött, ahol éveken keresztül vezetője és tanára volt az ottani művésztelepnek. Itt alkotta meg a Kecskeméti Kaszinó homlokzatát díszítő allegorikus csoportjait (1912), majd a Tavasz ébredése című művét (1913).

Az I. világháború után a Balatonhoz költözött, ahol Munkácsy Mihály és Paál László tradíciójához kapcsolódó, egyszerű kivitelezésű, valósághű tájképeket festett, közben állami megrendelésre Debreceni Egyetem aulája számára egy nagyméretű történelmi kompozíciót is készített.

A bélyegképen a művész Nagybányai táj a Gutinnal című festménye látható, ami a Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában található. Az elsőnapi boríték a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményének részét képező Önarckép című alkotás felhasználásával készült, az alkalmi bélyegző pedig egy festőállványt szimbolizál.
A nagybányai művésztelep alapító mesterei között az ő művészete követte legrugalmasabban mozgalmas korának stílusváltozásait, elragadó színfantáziáival a legváltozatosabb munkásságú magyar festők egyike volt. Számos nemzetközi kiállítási díjban és állami elismerésben részesült. Alkotásai ma több ismert múzeumban és magángyűjteményekben kapnak helyet.

Forrás: Posta

Béla Iiványi Grünwald was born 150 years ago

Magyar Posta is marking the 150th anniversary of the birth of the painter Béla Iványi Grünwald (6 May 1867 – 24 September 1940). Sixty thousand copies of the miniature sheet designed by the graphic artist Barnabás Baticz were produced by the banknote printing company Pénzjegynyomda Zrt.

Béla Iványi Grünwald was a leading figure in Hungarian painting. His oeuvre divides into three main periods: from 1889 to 1909 the characteristic traits of the artists’ colony in Nagybánya (today Baia Mare, Romania), while in the next period endeavours to stylise are evident in his paintings, and then, after the 1920s, the signs of impressionism fused with the influence of the Great Plain painters appear in his works.

Béla Grünwald was born in Darázs-puszta near Som in Somogy county. One of seven children, his father supported the family cultivating rented land. He completed his schooling in Székesfehérvár as a private student and then he went to Budapest, where his parents enrolled him at the Academy of Fine Arts in 1882 under the tutelage of Bertalan Székely. After graduating, like many of his famous predecessors, he studied abroad, developing new skills briefly in Munich in 1886 and at the Académie Julian in Paris in 1887.

He exhibited from 1889 onwards and his first major work painted in 1890 was Sword of God, which was inspired by the origin legend of Attila. In 1892 he returned to Munich with Károly Ferenczy, where he joined the circle of Simon Hollósy, who influenced him greatly. In 1893 he painted a large-scale genre painting Nihilists Drawing Lots, which is in the Déri Museum in Debrecen today. For the 1896 Millennium Exhibition he painted a huge picture After the Mongol Invasion. He was one of the founders and teachers at the Nagybánya artists’ colony, where he worked from 1896. In the paintings he made there he dealt with the problem of plein air, and his art was mainly influenced by Károly Ferenczy. It was at this time he adopted Iványi as part of his surname.

His best works include Moonrise (1896), Watering (1902), one of the most beautiful Hungarian landscapes with a bright mood, and Spring Excursion (1903). From 1907 he shifted away from the strict principles of naturalism of Nagybánya and experimented with more decorative and stylised Secessionist painting. His large decorative composition Feast (Spring) was painted in 1909. After Nagybánya, in 1907 he moved to Kecskemét, where he led and taught at the local artists’ colony.

There he created more large decorative compositions: allegorical groups for the facade of the Casino gentlemen’s club in Kecskemét (1912) and Spring Awakening (1913). After the First World War he moved to Lake Balaton, where he linked with the tradition of Mihály Munkácsy and László Paál, painting simply executed, realistic landscapes and at the same time working on a state commission for a monumental historical canvas for the assembly hall of the University of Debrecen. The stamp design features the artist’s painting Nagybánya Landscape with the Gutin Mountains, which hangs in the Modern Hungarian Gallery of the Janus Pannonius Museum.

The first day cover uses a detail of the painting Self-Portrait in the collection of the Hungarian National Gallery and the special postmark symbolises an easel. Of the founding masters of the Nagybánya artists’ colony, Iványi Grünwald’s art followed the changes of style of the volatile period the most flexibly and his captivating use of colour makes him one of the Hungarian painters with the most varied oeuvre. He won numerous international exhibition prizes and state honours. Today his works are to be found in a number of well-known museums and private collections.

Source: Posta