MOZDONYOK - BÉLYEGSOROZAT

MOZDONYOK - BÉLYEGSOROZAT

1. MAGYAR - MOZDONYOK - BÉLYEGSOROZAT - Bélyeg vásárlás >>
2. ENGLISH - LOCOMOTIVES - SERIES - Order stamp >>
3. GERMAN - LOKOMOTIVEN – SERIE - Die Bestellnummer Der Marke >>

1. MAGYAR - MOZDONYOK - BÉLYEGSOROZAT

„Szili” és „Nohab” bélyegre került

Júniusban két vasút tematikájú bélyegújdonsággal jelentkezik a Magyar Posta. Forgalomba állításuk 50 éves évfordulója alkalmából a MÁV V43 sorozatú, Szili becenevű villamos mozdonya és az M61 sorozatú Nohab dízel-elektromos mozdony pompázik a címleteken. Az alkalomra készült borítékot és bélyegzőt ugyancsak a mozdonyokhoz kapcsolódó kompozíciók díszítik. A bélyegújdonságok Vörös Attila fotóinak felhasználásával Nagy Péter grafikusművész tervei szerint készültek a Pénzjegynyomdában. Megvásárolhatók június 5-től a Filapostán és országszerte a nagyobb postákon, de megrendelhetők a Magyar Posta internetes áruházából is.

A húszas-harmincas években gyártott, selejtezésre érett járművek pótlására és a növekvő villamosított vasútvonalak kiszolgálására 1961-ben új, nagyobb teljesítményű villamosmozdony-sorozat, úgynevezett „egységmozdony” beszerzéséről döntött a MÁV. Az első hét, még a Krupp-műveknél összeszerelt mozdony V43 1001-1007 sorozatjellel 1963-ban állt szolgálatba. Elsősorban a félvezetők alkalmazása miatt a Szili a maga korában európai szinten a legkorszerűbbek közé tartozott. A sorozatból összesen háromszázhetvenkilenc példány készült. A sorozat utolsó mozdonya a V43 1379-es, 1982-ben hagyta el a Ganz-Mávag gyárudvarát. A V43-asok (jelenlegi sorozatszámuk: MÁV 431, 432, 433 és GYSEV 430) rövid idő alatt a villamosított vonalak mindeneseivé váltak. A mozdony egyaránt alkalmas személy-, inga- és tehervonatok továbbítására.

Az ötvenes évek vége felé a gőzvontatás Magyarországon is fokozatosan visszaszorult. A gőzmozdonyok alkalmazása helyett a világ számos vasútjához hasonlóan a MÁV is a dízelesítés és a villamosítás felé fordult. A villamosítás lassú tempója és a modern vontatójárművek hiánya miatt a korszerűsítés leginkább új dízel-vontatójárművek beszerzését jelentette. Több próbajármű tesztelését követően a svéd NOHAB gyár dízel-villamos, hattengelyes mozdonya mellett döntöttek a szakemberek. A sorozat első két mozdonya 1963 májusában állt menetrend szerinti szolgálatba, a későbbiek során pedig valamennyi fővonalon megfordultak, legfőképpen távolsági gyors- és expresszvonatokkal. A vasútrajongók körében kultikus mozdony több példányát is megőrizték nosztalgia, múzeumi és különmeneti (például Székely Gyors) célokra.

Az 1871-óta megjelent közel 5100 féle magyar bélyegből több mit egy tucat a vasúti közlekedéssel kapcsolatos. Bélyegen jelentek meg például a nosztalgia kisvasutak, a 303-as és a 325-ös gőzösök, az első elektromos vasút, de a Hikari Expressz is.
Forrás: vasutak.eoldal.hu; nohab-gm.hu

Forrás: Posta

2. ENGLISH - LOCOMOTIVES - SERIES

“Szili” and “Nohab” on stamps

In June, Magyar Posta is publishing two new stamps on the subject of rail transport. On the 50th anniversary of their entry into service, Hungarian State Railways’ V43 Szili electric locomotive and M61 “Nohab” diesel-electric locomotive have appeared on stamps. The designs of the first day covers and the postmarks are decorated by compositions related to locomotives. The new stamps were designed by the graphic artist Péter Nagy using photographs by Attila Vörös and made by the printing company Pénzjegynyomda. The new stamps will be available at Filaposta and large post offices in Hungary from 5 June, but may also be purchased from Magyar Posta’s online store.

In 1961 Hungarian State Railways decided to acquire a new class of “standard”, high performance electric locomotive to replace rolling stock from the twenties and thirties, and to run on the growing number of electrified lines. The first seven locomotives numbered V43 001 to 007 were assembled in the Krupp Works and entered into service in 1963. At the time they were among the most modern vehicles of their type in Europe, mainly due to the use of silicon semiconductors, hence also their nickname Szili. A total of 379 V43s were built. The last Szili, V43 1379, left the Ganz-Mávag Works in 1982. The V43 became the main workhorse of the electrified lines within a short space of time. The locomotive is suitable for pulling passenger, freight and push-pull trains.

At the end of the fifties steam traction was in decline in Hungary as elsewhere. At the same time Hungarian State Railways, like many other rail companies, was gradually introducing diesel power and electrification. Because only a few main lines had been electrified by this time, modernising traction meant the acquisition of diesel locomotives. Trials were held for several test vehicles before the decision was reached to purchase a six-axle diesel-electric locomotive from the Swedish engineering firm NOHAB. The first two vehicles in the series began operating in scheduled services in May 1963. Later they were present on all main lines, mainly pulling long-distance fast and express trains. NOHAB became a cult locomotive among train enthusiasts and some have been preserved in museums and for use for special “nostalgia” services such as the Transylvanian Express.
Source: vasutak.eoldal.hu; nohab-gm.hu

3. GERMAN - LOKOMOTIVEN – SERIE

„Szili” und „Nohab” auf Briefmarken

Die Magyar Posta bringt im Juni zwei Briefmarkennovitäten mit dem Thema Eisenbahn auf den Markt. Auf die Marken gelangten anlässlich des 50. Jahrestages ihrer Inverkehrsetzung die Elektrolokomotive V43 Szili der Ungarischen Staatseisenbahnen AG (MÁV) und die Zweikraftlokomotive mit dieselelektrischem Antrieb M61 „Nohab“. Auf den Grafiken des Sonderumschlags und des Sonderstempels sind Kompositionen in Zusammenhang mit den Lokomotiven zu sehen. Die Briefmarkennovitäten wurden unter Verwendung der Fotos von Attila Vörös und nach den Entwürfen des Grafikers Péter Nagy in der Pénzjegynyomda (Banknotendruckerei) hergestellt. Erhältlich sind sie vom 5. Juni auf der Filaposta und landesweit in den größeren Postämtern, aber sie können auch im Webshop der Magyar Posta bestellt werden.

Die Ungarischen Staatseisenbahnen AG (MÁV) entschied sich 1961 für die Anschaffung einer neuen und stärkeren Elektrolokomotiven-Baureihe, der sog. „Einheitslokomotive”, um die in den zwanziger und dreißiger Jahren ausgemusterten Fahrzeuge zu ersetzen und die zunehmend auf elektrischen Betrieb umgestellten Eisenbahnstrecken zu bedienen. 1963 wurden die ersten sieben Lokomotiven mit der Seriennummer V43 001-007 in Dienst gestellt, die noch bei den Krupp-Werken gebaut wurden. Szili gehörte vor allem wegen der Verwendung von Halbleitern in Europa zu den modernsten Lokomotiven ihrer Zeit. Gebaut wurden insgesamt 379 Lokomotiven dieser Serie. 1982 verließ die letzte Szili, die V43 1379, die Fabrik Ganz-Mávag. Die V43 wurde in kurzer Zeit das Faktotum der elektrifizierten Strecken. Die Lokomotive ist für den Einsatz im Personen-, Pendel- und Güterverkehr geeignet.

In den späten fünfziger Jahren wurden die Dampfzüge auch in Ungarn verdrängt. Parallel dazu, ähnlich wie viele andere Eisenbahngesellschaften weltweit, plante auch die Ungarischen Staatseisenbahnen AG die Einführung von Dieseltriebfahrzeugen und elektrischen Triebfahrzeugen. Damals gab es nur wenige, auf elektrischen Betrieb umgestellte Eisenbahnstrecken, deshalb bedeutete die Modernisierung die Anschaffung von Dieseltriebfahrzeugen. Nach dem Testen mehrerer Probefahrzeuge entschied man sich schließlich für die sechsachsige Zweikraftlokomotive mit dieselelektrischem Antrieb der schwedischen Fabrik NOHAB. Die ersten zwei Lokomotiven der Serie wurden im Mai 1963 in Liniendienst gestellt. Später wurden sie auf allen Eisenbahnhauptstrecken eingesetzt, in allererster Linie bei Fernschnellzügen und Fern-Expressen. Mehrere Exemplare der unter den Eisenbahnfans als Kult-Lokomotive geltenden Lok wurden für nostalgische und museale Zwecke sowie für Sonderfahrten (z. B. Székely-Schnellzug) bewahrt.

Quelle: vasutak.eoldal.hu; nohab-gm.hu