FORD T-MODELL SOROZATGYÁRTÁSA

FORD T-MODELL SOROZATGYÁRTÁSA

1. MAGYAR - GALAMB JÓZSEF VEZETÉSÉVEL 100 ÉVE KEZDŐDÖTT A FORD T-MODELL SOROZATGYÁRTÁSA - Bélyeg rendelés >>
2. ENGLISH - THE MASS PRODUCTION OF THE MODEL T FORD STARTED 100 YEARS AGO UNDER JÓZSEF GALAMB - Order stamp >>
3. GERMAN - VOR 100 JAHREN LIEF UNTER LEITUNG VON JÓZSEF GALAMB DIE SERIENFERTIGUNG DES FORD MODEL T AN - Die Bestellnummer Der Marke >>

1. MAGYAR - GALAMB JÓZSEF VEZETÉSÉVEL 100 ÉVE KEZDŐDÖTT A FORD T-MODELL SOROZATGYÁRTÁSA

Február 5-én alkalmi bélyegkibocsátással emlékezik az autóipar fejlődésének jelentős állomására és annak magyar vonatkozására a Magyar Posta. Száz évvel ezelőtt Galamb József konstruktőr-főmérnök vezetésével kezdődött meg a Ford T-modell sorozatgyártása. A bélyegképen a Ford T-modell példányai mellett Galamb József portréja látható. A tervezéshez fotóanyagot a József Attila Múzeum biztosított. A tíz bélyegképet tartalmazó bélyegkisívből,Svindt Ferenc és Berky Péter grafikusművészek tervei alapján, húszezer példány készült a Pénzjegynyomdában.

Galamb József Makón született 1881. február 3-án. Miután üzemmérnöki diplomát szerzett, első munkahelye a diósgyőri Vasgyár lett. 1903-ban a Magyar Automobil Rt. ösztöndíjával került külföldre; Németországban a Daimler és Benz, később az Adler Automobil Company, majd Clevelandben, a Stearn's Automobile Company alkalmazottja lett. Nem sokkal ezután Detroitban találkozott Henry Forddal, s ez a találkozás alapozta meg az autógyártás történelmének legendás együttműködését.

Galamb József először áttervezte a Ford N-modell hűtőrendszerét, majd már a gyár főkonstruktőreként – Farkas Jenővel és az amerikai Harold Wills-szel – megalkotta a híres T-modell alkatrészeinek tervét. Az egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autó szerkezeti terveinek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmaztak.

Galamb József találmánya volt a T-modellnél alkalmazott bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor is. Vezetésével 1913-ban áttértek a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra, mely azután a világ autógyártását is forradalmasította. A Ford T-modell ezért lehetett korának első népautója. Húsz év alatt 15 és fél millió példány készült belőle. (Forrás: hu.wikipedia.org)

Forrás: Posta

2. ENGLISH - THE MASS PRODUCTION OF THE MODEL T FORD STARTED 100 YEARS AGO UNDER JÓZSEF GALAMB

Magyar Posta’s commemorative stamp issued on 5 February recalls a major turning point in the development of the automotive industry and the Hungarian connection with this. One hundred years ago the mass production of the Model T Ford began under the direction of the constructor and chief designer József Galamb. The stamp features a series of Model T Fords and a portrait of József Galamb. The photographic material for the design was provided by the József Attila Museum. Twenty thousand copies of the miniature sheet of ten stamps designed by the graphic artists Ferenc Svindt and Péter Berky were made at the banknote printing company Pénzjegynyomda.

József Galamb was born in Makó on 3 February 1881. After gaining his diploma in mechanical engineering, he worked at the Diósgyőr Steel Works. In 1903 he went abroad on a scholarship from the Hungarian Automobile Company. He worked in Germany at Daimler and Benz, and later the Adler Automobile Company before being employed at Stearns Automobile Company in Cleveland in the United States. He met Henry Ford in Detroit not long after that and the meeting resulted in cooperation that became legendary in the history of the automotive industry. First Galamb redesigned the Model N’s cooling system and then, as the company’s chief designer, designed parts for the famous Model T together with the Hungarian Jenő Farkas and the American Harold Willis. In drafting the plans for the easy-to-handle, cheap-to-produce car he used major innovations. The planetary gear type transmission and the engine with removable cylinder heads, which were used for the Model T, were Galamb’s inventions. Under his direction mass production using a moving assembly line was introduced in 1913, which revolutionised car-making worldwide. This meant that the Model T Ford became the first people’s car of its age. Fifteen and a half million Model Ts were manufactured in twenty years. (Source: hu.wikipedia.org)

3. GERMAN - VOR 100 JAHREN LIEF UNTER LEITUNG VON JÓZSEF GALAMB DIE SERIENFERTIGUNG DES FORD MODEL T AN

Die Magyar Posta gedenkt am 5. Februar mit der Ausgabe einer Sonderbriefmarke einer wichtigen Etappe in der Entwicklung der Automobilindustrie und deren ungarischen Aspekte. Vor 100 Jahren lief unter Leitung des Konstrukteurs und Chefingenieurs József Galamb die Serienfertigung des Ford Model T an. Auf der Briefmarke ist neben den Exemplaren des Ford Model T das Porträt von József Galamb zu sehen. Die Fotos wurden vom József Attila Múzeum (József-Attila-Museum) bereitgestellt. Der 10 Marken enthaltende Kleinbogen wurde nach Entwürfen der Grafiker Ferenc Svindt und Péter Berky in einer Auflagenhöhe von 20 000 Exemplaren in der Pénzjegynyomda (Banknotendruckerei) hergestellt.

József Galamb wurde am 3. Februar 1881 in Makó geboren. Nachdem er sein Diplom als Maschinenbauingenieur erworben hatte, war sein erster Arbeitsplatz die Diósgyőrer Eisenfabrik. 1903 gelangte er mit Unterstützung der Magyar Automobil Rt. (Ungarische Automobil AG) ins Ausland; wo er in Deutschland Mitarbeiter der Daimler-Benz AG sowie der Adler Automobil Company und später der Stearn's Automobile Company in Cleveland wurde. Bald darauf traf er in Detroit Henry Ford und dieses Treffen schuf die Grundlage für die legendäre Zusammenarbeit der Automobilindustrie. József Galamb baute als erstes das Kühlsystem des Ford Model N um, später, nunmehr schon als Chefkonstrukteur der Autofabrik, entwarf er gemeinsam mit Jenő Farkas und dem Amerikaner Harold Wills die Einzelteile des berühmten T-Modells. Bei der Erstellung der Baupläne des einfach zu bedienenden und kostengünstig vom Fließband laufenden Automobils brachten sie wesentliche technologische Innovationen zur Anwendung. Auch das Zweigang-Planetengetriebe und der abnehmbarer Zylinderkopf des Ford Model T waren Erfindungen von József Galamb. Unter seiner Leitung begann 1913 die Fließbandfertigung, die dann die Automobilindustrie auch weltweit revolutionierte. Das Ford Model T war das erste Volksauto der Welt, von dem in 20 Jahren 15,5 Millionen Stück gebaut wurden. (Quelle. hu.wikipedia.org)