2012 100 ÉVE SÜLLYEDT EL A TITANIC - FEKETENYOMAT - BÉLYEGBLOKK

2012 100 ÉVE SÜLLYEDT EL A TITANIC - FEKETENYOMAT - BÉLYEGBLOKK

1. MAGYAR - 100 ÉVE SÜLLYEDT EL A TITANIC - FEKETENYOMAT - BÉLYEGBLOKK - Bélyeg rendelési kód: 2012/05
2. ENGLISH - THE TITANIC SUNK 100 YEARS AGO – BLACK PRINT - Order code of the stamp: 2012/05
3. GERMAN - VOR 100 JAHREN SANK DIE TITANIC– SCHWARZDRUCK - Die Bestellnummer Der Marke: 2012/05

1. MAGYAR - 100 ÉVE SÜLLYEDT EL A TITANIC - FEKETENYOMAT - BÉLYEGBLOKK

A Titanic bélyegblokk fekete nyomat formájában is megjelent.

A Magyar Posta exkluzív alkalmi bélyegblokkot bocsátott ki a Titanic és dr. Lengyel Árpád, a Titanic segítségére elsőként siető brit Carpathia gőzös hajóorvosa emlékére 2012. április 13-án. A reprezentatív kiadvány 2012. október 15-én feketenyomatként is megjelenik. A formátumában a bélyegblokkal teljesen megegyező, mindössze színében eltérő sorszámozott feketenyomat főmotívuma a jéghegy felé tartó Titanic, a perforált képekre a hajó részletei kerültek. A keretrajz jobb felső részén Dr. Lengyel Árpád portréja és a Carpathia gőzös körvonalai tűnnek elő. A kiadvány különlegessége, hogy az ofszet nyomdai eljárás dombornyomtatással egészült ki.

A Titanicot a Harland and Wolff hajógyárban építették az észak-írországi Belfastban, és elsüllyedésének időpontjában a világ legnagyobb utasszállító gőzhajója volt. 1912. április 10-én délben indult el Southampton kikötőjéből, fedélzetén 2207 utassal. A katasztrófa előestéjén több jégjelentést is kapott, de a távírászok túlterheltsége miatt ezek egy része el sem jutott a hídra. Ugyan a legnagyobb és a legelegánsabb hajó volt az Atlanti óceánt átszelő útvonalon, de nem a leggyorsabb, ami veszélyeztette a tervezett 1912. április 16-i new york-i érkezést. Emiatt sem volt lehetősége a lassításra, vagy a jégveszélyes terület elkerülésére. Április 14-én 23.40-kor az őrszem úszó jéghegyet vett észre. A szolgálatos tiszt utasítást adott a hajó balra fordítására, és a bal oldali hajócsavar hátramenetbe kapcsolására. A hatalmas Titanicnak hosszú időbe telt, míg megkezdte a lassú fordulást, így a jéghegy végigsúrolta a hajó jobb oldalát, ami végzetes sérülést okozott a hajótesten. A kapitány utasítására S. O. S. jeleket küldtek, valamint megkezdték a mentés előkészületeit. A Carpathia nevű gőzös fogta a jeleket, de túl messze volt az azonnali segítségnyújtáshoz. Április 15-én 2.20-kor a Titanic elsüllyedt. A mentőcsónakokban lévő embereket kb. 75 perc múlva vette fel a Carpathia. A Titanic magyar utasai közül néhányan túlélték a tragédiát, például Reischl Mátyás, az egyik első osztályú étterem pincére, a hajón utazó magyar kivándorlók közül pedig Hoffer Lujza, Kisik Antal és a felesége. A Titanic segítségére siető brit Carpathia gőzös hajóorvosa dr. Lengyel Árpád volt, aki mindent megtett a kihűlés határán lévők túlélők megmentéséért. Tőlük hálából emlékérmet kapott. Sírja a budapesti Kerepesi Temetőben van. (Forrás: hu.wikipedia.org)

Példányszám: 5.000 db

Forrás: Posta

2. ENGLISH - THE TITANIC SUNK 100 YEARS AGO – BLACK PRINT

The Titanic stamp clock is also published in the form of a black print

On 13 April 2012 Magyar Posta issued a special stamp block in commemoration of the Titanic and dr. Árpád Lengyel, surgeon of the British steamship Carpathia, which was the first one to arrive to the rescue of the Titanic. On 15 October 2012 the representative publication will also be issued in the form of a black print. The main motif of the serial numbered black print, which has a format completely identical to that of the stamp block except for its colour, is the Titanic moving towards the iceberg, and parts of the ship are shown on the perforated pictures. On the top right part of the frame drawing the portrait of dr. Árpád Lengyel and the contours of the steamship Carpathia can be seen. The special feature of the publication is that the offset printing process was supplemented with raised printing.

The Titanic was built at the Harland and Wolff shipyard in Belfast, Northern Ireland, and when it sunk it was the largest passenger liner in the world. She left the port of Southampton on 10 April 1912 with 2,207 passengers on board. Several ice warnings were received on the evening before the disaster, but some of them did not even reach the bridge because of the high volume of telegrams. Although the Titanic was the largest and most elegant vessel on the Transatlantic route, she was not the fastest, which jeopardised the planned arrival in New York on 16 April 1912. It was one of the reasons why she did not slow down or why she did not avoid the area with drifting ice. At 23.40 p.m. on 14 April the lookout spotted a floating iceberg.

The first officer on duty ordered the ship to be steered to the left and the left propeller to be put in reverse. A long time passed before the gigantic Titanic slowly began to turn slowly, and so the iceberg scraped all along the right side of the ship causing fatal damage in the hull. The captain ordered to send out SOS distress signals, and rescue preparations were started. RMS Carpathia received the signals but was too far from the scene to offer immediate help. The Titanic sank at 2.20 am on 15 April. About 75 minutes later the Carpathia brought aboard people from the lifeboats. Some of the Hungarian passengers on board of the Titanic survived the tragedy, such as Mátyás Reischl, a waiter working for one of the first class restaurants, and Hungarian immigrants Lujza Hoffer, Antal Kisik and his wife. The surgeon of the British steamship Carpathia coming to the rescue of the Titanic was dr. Árpád Lengyel, who did his best to save the survivors on the verge of hypothermia. He received a commemorative medal from them as a token of their gratitude. His grave is in the Kerepesi Cemetery in Budapest. (Source: hu.wikipedia.org)

3. GERMAN - VOR 100 JAHREN SANK DIE TITANIC– SCHWARZDRUCK

Der Titanic Briefmarkenblock erscheint auch in Form eines Schwarzdruckes

Die Magyar Post hat zum Andenken an die Titanic und Dr. Árpád Lengyel, Schiffsarzt des britischen Dampfschiffes Carpathia, das der Titanic als erstes zu Hilfe eilte, am 13. April 2012 einen exklusiven Sonderbriefmarkenblock herausgegeben. Die repräsentative Ausgabe erscheint am 15. Oktober 2012 auch als Schwarzdruck. In seinem Format stimmt er mit dem Briefmarkenblock vollständig überein, das Hauptmotiv des nur in der Farbe abweichenden fortlaufend nummerierten Schwarzdruckes ist die auf einen Eisberg zusteuernde Titanic und auf den gezähnten Bildern sind Details des Passagierschiffes abgebildet. Auf der Rahmenzeichnung oben rechts sind das Porträt von Dr. Árpád Lengyel und die Silhouette des Dampfschiffes Carpathia zu sehen. Die Besonderheit der Ausgabe ist, dass der Offsetdruck mit einem Prägedruck vervollständigt wurde.

Die Titanic wurde im nordirländischen Belfast auf der Werft von Harland and Wolff gebaut und war zum Zeitpunkt ihres Versinkens das größte Schiff der Welt. Am 10. April 1912 mittags verließ das Schiff den Hafen von Southampton mit 2207 Passagieren an Bord. Am Vorabend der Katastrophe erhielt sie mehrere Eiswarnungen, allerdings wurden von den Funkern wegen Überlastung nicht alle an die Brücke weitergeleitet. Die Titanic war zwar das größte und eleganteste Passagierschiff auf der Strecke über den Atlantik, aber nicht das schnellste, somit gefährdete sie die für den 16. April 1912 geplante Ankunft in New York. Auch deswegen hatte sie keine Möglichkeit ihre Geschwindigkeit zu drosseln und dem gefährlichen Eisfeld auszuweichen. Am 14. April um 23:40 Uhr entdeckte der Ausguck direkt voraus einen treibenden Eisberg. Der Dienst habende Offizier ordnete ein Backbord-Umrundungsmanöver und den Rückwärtsgang der linken Schiffsschraube an. Es dauerte lange, bis sich die gigantische Titanic langsam zu drehen begann, somit kollidierte der Bug mit dem Eisberg. Die Folgen waren verhängnisvolle Beschädigungen am Schiffsrumpf. Der Kapitän erteilte den Befehl, Notrufe an andere Schiffe zu senden und die Evakuierung wurde vorbereitet. Darauf antwortete das Dampfschiff Carpathia, aber es war zu weit von der Unglückstelle entfernt, um sofortige Hilfe zu leisten. Die Titanic sank am 15. April um 02:20 Uhr. Die Carpathia nahm ungefähr 75 Minuten später die Überlebenden in den Rettungsbooten auf. Einige ungarischen Passagiere der Titanic überlebten das Unglück, zum Beispiel Mátyás Reischl, Kellner in einem der Restaurants der ersten Klasse, und von den ungarischen Auswanderern Lujza Hoffer, Antal Kisik und seine Ehegattin. Dr. Árpád Lengyel war Schiffsarzt des britischen Dampfschiffes Carpathia, die der Titanic zu Hilfe eilte. Er tat alles für die Rettung der unterkühlten Überlebenden. Als Dank erhielt er von den Überlebenden eine Erinnerungsmedaille. Sein Grab ist in dem Budapester Friedhof „Kerepesi Temető“. (Quelle. hu.wikipedia.org)