100 ÉVE SÜLLYEDT EL A TITANIC - BÉLYEGBLOKK

100 ÉVE SÜLLYEDT EL A TITANIC - BÉLYEGBLOKK

1. MAGYAR - 100 ÉVE SÜLLYEDT EL A TITANIC - BÉLYEGBLOKK - Bélyeg rendelési kód: 2012 év bélyegei kompletten
2. ENGLISH - 100 YEARS SINCE THE SINKING OF THE TITANIC - Order code of the stamp: 2012 Year stamps complete
3. GERMAN - VOR 100 JAHREN SANK DIE TITANIC - Die Bestellnummer Der Marke: 2012 Jahr Briefmarken komplett

1. MAGYAR - 100 ÉVE SÜLLYEDT EL A TITANIC - BÉLYEGBLOKK

Bélyegkülönlegesség a Titanic és dr. Lengyel Árpád hajóorvos emlékére

A Magyar Posta exkluzív alkalmi bélyegblokkot bocsát ki a Titanic és dr. Lengyel Árpád, a Titanic segítségére elsőként siető brit Carpathia gőzös hajóorvosa emlékére. A filatéliai különlegesség főmotívuma a jéghegy felé tartó Titanic, a bélyegképekre a hajó részletei kerültek. A keretrajz jobb felső részén Dr. Lengyel Árpád portréja és a Carpathia gőzös körvonalai tűnnek elő. A kiadvány különlegessége, hogy az ofszet és dombornyomtatás kiegészült a biztonsági termékek gyártásánál alkalmazott ún. iridescens lakk szitanyomással, így felületén elszórtan jegesen csillogó részeket találunk. A bélyeghez tartozó alkalmi borítékon Dr. Lengyel Árpád portréja, az alkalmi bélyegzőn pedig egy mentőcsónak sziluettje látható. A bélyegblokk Feke Arnold grafikusművész tervei szerint a Pénzjegynyomdában készült, negyvenezer példányban.

A Titanicot a Harland and Wolff hajógyárban építették az észak-írországi Belfastban, és elsüllyedésének időpontjában a világ legnagyobb utasszállító gőzhajója volt. 1912. április 10-én délben indult el Southampton kikötőjéből, fedélzetén 2207 utassal. A katasztrófa előestéjén több jégjelentést is kapott, de a távírászok túlterheltsége miatt ezek egy része el sem jutott a hídra. Ugyan a legnagyobb és a legelegánsabb hajó volt az Atlanti óceánt átszelő útvonalon, de nem a leggyorsabb, ami veszélyeztette a tervezett 1912. április 16-i new york-i érkezést. Emiatt sem volt lehetősége a lassításra, vagy a jégveszélyes terület elkerülésére. Április 14-én 23.40-kor az őrszem úszó jéghegyet vett észre. A szolgálatos tiszt utasítást adott a hajó balra fordítására, és a bal oldali hajócsavar hátramenetbe kapcsolására. A hatalmas Titanicnak hosszú időbe telt, míg megkezdte a lassú fordulást, így a jéghegy végigsúrolta a hajó jobb oldalát, ami végzetes sérülést okozott a hajótesten. A kapitány utasítására S. O. S. jeleket küldtek, valamint megkezdték a mentés előkészületeit. A Carpathia nevű gőzös fogta a jeleket, de túl messze volt az azonnali segítségnyújtáshoz. Április 15-én 2.20-kor a Titanic elsüllyedt. A mentőcsónakokban lévő embereket kb. 75 perc múlva vette fel a Carpathia. A Titanic magyar utasai közül néhányan túlélték a tragédiát, például Reischl Mátyás, az egyik első osztályú étterem pincére, a hajón utazó magyar kivándorlók közül pedig Hoffer Lujza, Kisik Antal és a felesége. A Titanic segítségére siető brit Carpathia gőzös hajóorvosa dr. Lengyel Árpád volt, aki mindent megtett a kihűlés határán lévők túlélők megmentéséért. Tőlük hálából emlékérmet kapott. Sírja a budapesti Kerepesi Temetőben van. (Forrás: hu.wikipedia.org)

Forrás: Posta

2. ENGLISH - 100 YEARS SINCE THE SINKING OF THE TITANIC

Stamp speciality in memory of the Titanic and ship’s doctor Árpád Lengyel

Magyar Posta is issuing an exclusive commemorative stamp block in memory of the Titanic and Dr Árpád Lengyel, the ship’s doctor on the first vessel to hurry to the aid of the Titanic, the British steamship RMS Carpathia. The main motif of this unusual philatelic product is the Titanic heading towards the iceberg, while the stamps show parts of the liner. In the top right corner there is a portrait of Dr Lengyel and the outline of RMS Carpathia. The unusual feature of this release is that, in addition to offset printing and embossing, iridescent spot-varnish screenprinting, usually a security device, has been used and the particles scattered across the surface sparkle icily. The first day cover for the block features a portrait of Dr Árpád Lengyel, while the silhouette of a lifeboat has been used for the special postmark. Forty thousand copies of the stamp block designed by the graphic artist Arnold Feke have been made by the banknote printing company Pénzjegynyomda.

The Titanic was built in the Harland and Wolff shipyard in Belfast, Northern Ireland, and when she was launched, she was the world’s largest steam-powered passenger liner. She left Southampton at noon on 10 April 1912 with 2207 passengers on board. Several ice warnings were received on the evening before the disaster, but the high volume of telegrams prevented some from reaching the bridge. Although the Titanic was the largest and most elegant vessel on the transatlantic route, it was not the fastest, which jeopardised the planned arrival in New York on 16 April 1912. For this reason it steamed full ahead and did not try to avoid the potentially dangerous area of drifting ice. At 11.40 pm on 14 April the watch spotted a floating iceberg. The officer on duty ordered the ship to be steered to the left and the port propeller to be put into reverse. A long time passed before the gigantic vessel slowly began to turn, and so the iceberg punctured a series of fatal holes below the waterline on the starboard side of the ship. The captain immediately sent distress signals and gave the order to abandon ship. RMS Carpathia heard the Mayday but was too far from the scene to offer immediate help. The Titanic sank at 2.20 am on 15 April. The people in the lifeboats were picked up by the Carpathia about 75 minutes later. A few of the Hungarian passengers on the Titanic survived, such as Mátyás Reischl, a waiter in one of the first class restaurants, and the Hungarian emigrants Lujza Hoffer, and Antal Kisik and his wife. The ship’s doctor of the Carpathia, which hurried to the Titanic’s aid, was Dr Árpád Lengyel, who did all within his power to save the survivors, endangered by hypothermia. The survivors gave him a medallion in gratitude. His grave is in the Kerepesi Cemetery in Budapest. (Source: hu.wikipedia.org)

3. GERMAN - VOR 100 JAHREN SANK DIE TITANIC

Sondermarke zum Andenken an die Titanic und den Schiffsarzt Dr. Árpád Lengyel

Die Magyar Post gibt zum Andenken an die Titanic und Dr. Árpád Lengyel, Schiffsarzt des Dampfschiffes Carpathia, das der Titanic als erstes zu Hilfe eilte, einen exklusiven Sonderbriefmarkenblock heraus. Hauptmotiv der philatelistischen Besonderheit ist die auf einen Eisberg zusteuernde Titanic und auf dem Briefmarkenbild sind Details des Passagierschiffes abgebildet. Auf der Rahmenzeichnung oben rechts sind das Porträt von Dr. Árpád Lengyel und die Silhouette des Dampfschiffes Carpathia zu sehen. Die Besonderheit der Ausgabe ist, dass der Offset- und Reliefdruck mit einem sog. irisierenden Siebdruck, der bei der Herstellung von Sicherheitserzeugnissen verwendet wird, ergänzt wurde, wodurch auf der Oberfläche verstreut eisig glitzernde Partikel aufzufinden sind. Auf dem zur Briefmarke gehörenden Sonderumschlag ist das Porträt von Dr. Árpád Lengyel, auf dem Sonderstempel die Silhouette eines Rettungsbootes zu sehen. Der Briefmarkenblock wurde nach den Entwürfen des Grafikers Arnold Feke in der Pénzjegynyomda (Banknotendruckerei) in 40 000 Exemplaren hergestellt.

Die Titanic wurde im nordirländischen Belfast auf der Werft von Harland and Wolff gebaut und war zum Zeitpunkt ihres Untergangs das größte Schiff der Welt. Am 10. April 1912 mittags verließ das Schiff den Hafen von Southampton mit 2207 Passagieren an Bord. Am Vorabend der Katastrophe erhielt sie mehrere Eiswarnungen, allerdings wurden von den Funkern wegen Überlastung nicht alle an die Brücke weitergeleitet. Die Titanic war zwar das größte und eleganteste Passagierschiff auf der transatlantischen Route, aber nicht das schnellste, somit gefährdete sie die für den 16. April 1912 geplante Ankunft in New York. Auch deswegen hatte sie keine Möglichkeit ihre Geschwindigkeit zu drosseln und dem gefährlichen Eisfeld auszuweichen.

Am 14. April gegen 23:40 Uhr entdeckte der Ausguck direkt voraus einen treibenden Eisberg. Der Dienst habende Offizier ordnete ein Backbord-Umrundungsmanöver und den Rückwärtsgang der linken Schiffsschraube an. Es dauerte lange, bis sich die gigantische Titanic langsam zu drehen begann, somit kollidierte der Bug mit dem Eisberg. Die Folgen waren verhängnisvolle Beschädigungen am Schiffsrumpf. Der Kapitän erteilte den Befehl, Notrufe an andere Schiffe zu senden und die Evakuierung wurde vorbereitet. Darauf antwortete das Dampfschiff Carpathia, aber sie war zu weit von der Unglückstelle entfernt, um sofortige Hilfe zu leisten. Die Titanic sank am 15. April um 2:20 Uhr. Die Carpathia nahm ungefähr 75 Minuten später die Überlebenden in den Rettungsbooten auf. Einige ungarischen Passagiere der Titanic überlebten das Unglück, zum Beispiel Mátyás Reischl, Kellner in einem der Restaurants der ersten Klasse und von den ungarischen Auswanderern Lujza Hoffer, Antal Kisik und seine Ehegattin. Dr. Árpád Lengyel war Schiffsarzt der britischen Carpathia, die der Titanic zu Hilfe eilte. Er tat alles für die Rettung der unterkühlten Überlebenden. Als Dank erhielt er von den Überlebenden eine Erinnerungsmedaille. Sein Grab ist in dem Budapester Friedhof „Kerepesi Temető“. (Quelle: hu.wikipedia.org)